You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.
Οι «λιγούρες» μπορεί να «δείχνουν» ανεπάρκεια βιταμινών

Οι «λιγούρες» μπορεί να «δείχνουν» ανεπάρκεια βιταμινών

 

Αν και όλοι νιώθουν που και που λαχτάρα για κάτι νόστιμο και παχυντικό, είναι εντελώς διαφορετικό να συμβαίνει αυτό σποραδικά και άλλο να συμβαίνει επίμονα, σε καθημερινή βάση.
Η δρ Νικόλα Λόου, καθηγήτρια Επιστήμης της Διατροφής στο Πανεπιστήμιο του Κεντρικού Λάνκασιρ, εξήγησε προσφάτως στην εφημερίδα «Daily Mail» τι μπορεί να σημαίνει η ακατάσχετη επιθυμία για συγκεκριμένα τρόφιμα.
* Σοκολάτα. Η σοκολάτα είναι πλούσια σε μαγνήσιο και έτσι η έντονη επιθυμία γι’ αυτήν μπορεί να υποδηλώνει έλλειψη του συγκεκριμένου ιχνοστοιχείου, το οποίο είναι απαραίτητο για τη λειτουργία ζωτικών οργάνων, όπως η καρδιά και οι νεφροί.
Τα επίπεδα του μαγνησίου εκ φύσεως μειώνονται κατά το δεύτερο ήμισυ του εμμήνου κύκλου, γεγονός που σημαίνει ότι θα μπορούσε να σχετίζεται με τα συμπτώματα του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου, ενώ η υπερκατανάλωση αλκοόλ, τσαγιού, καφέ και αναψυκτικών επίσης τα ελαττώνουν, κατά την δρα Λόου.
Τι να κάνετε: Αν οπωσδήποτε πρέπει να φάτε σοκολάτα, επιλέξτε κάποια με τουλάχιστον 75% στερεά κακάο, διότι θα περιέχει περισσότερο μαγνήσιο και λιγότερη ζάχαρη. ?λλες καλές, φυσικές πηγές μαγνησίου είναι τα φιστίκια Βραζιλίας, τα σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά, το καφέ ρύζι, το ψωμί ολικής αλέσεως, οι μπανάνες και οι σπόροι της κολοκύθας.
* Πάγος. Η λαχτάρα για παγάκια μπορεί να αποτελεί ένδειξη αναιμίας εξαιτίας ανεπάρκειας σιδήρου.
Υπολογίζεται ότι μία στις δέκα γυναίκες και ένας στους 12 άντρες πάσχουν από σιδηροπενική αναιμία, ενώ αναρίθμητοι άλλοι έχουν σιδηροπενία, δηλαδή παθολογικά χαμηλά επίπεδα σιδήρου στο αίμα τα οποία όμως δεν έχουν ακόμα οδηγήσει στην αναιμία.
Τι να κάνετε: Αν η λαχτάρα για παγάκια συνοδεύεται από αίσθημα αδυναμίας και εύκολης κόπωσης ή αυξημένη τριχόπτωση, εύθραυστα νύχια ή πληγές στο στόμα, πρέπει να συμβουλευθείτε έναν γιατρό (όλ’ αυτά είναι συμπτώματα αναιμίας).
Καλές πηγές σιδήρου είναι ζωικής προελεύσεως τρόφιμα, όπως το συκώτι (από κοτόπουλο και μοσχάρι) και η μοσχαρίσια μπριζόλα, καθώς και φυτικής προελεύσεως όπως οι φακές, τα ρεβίθια και οι αγκινάρες. Αν προτιμάτε φυτικές πηγές, φροντίστε να τρώτε ταυτοχρόνως τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη Cκαι φτωχά σε ασβέστιο, για να διευκολύνετε την απορρόφησή του. Φακές με ντομάτα ή λεμόνι και σαλάτα μπρόκολο, χωρίς φέτα, είναι μια ενδεικτική επιλογή.
* Καραμέλες. Μπορεί να έχετε έλλειψη σε χρώμιο - ένα ιχνοστοιχείο που παίζει ρόλο στην αξιοποίηση της γλυκόζης (σακχάρου) από τα κύτταρα του σώματος, κατά την δρα Λόου.
Τι να κάνετε: Αποφύγετε τα γλυκά, διότι η ζάχαρη επιτείνει το πρόβλημα. Προτιμήστε πλούσια σε χρώμιο τρόφιμα, όπως το συκώτι, το μοσχάρι, το κοτόπουλο, τα καρώτα, οι πατάτες, τα μπρόκολα, τα σπαράγγια, τα δημητριακά ολικής αλέσεως και τα αυγά.
* Κρέας. Η λαχτάρα για κρέας μπορεί να αποτελεί ένδειξη ότι το σώμα χρειάζεται σίδηρο ή ψευδάργυρο - ένα ιχνοστοιχείο που, μεταξύ άλλων, παίζει σημαντικό ρόλο στην λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και είναι απαραίτητο για τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων και υγιή μαλλιά, νύχια και δέρμα.
Τι να κάνετε: Εκτός από το κόκκινο κρέας, άλλες καλές πηγές ψευδαργύρου είναι τα οστρακοειδή, οι φακές, το σπανάκι, οι σπόροι κολοκύθας, το τυρί και το ψωμί ολικής αλέσεως.
* Τυρί. Εάν ανακαλύψετε ότι θέλετε να τρώτε τυρί όλη μέρα, είναι πιθανό να πάσχετε από έλλειψη ασβεστίου. Το ασβέστιο είναι ένας από τα σημαντικότερα ιχνοστοιχεία, αλλά δυστυχώς οι περισσότεροι από εμάς τρώμε πολύ λίγο (300 έως 600 mgτην ημέρα, σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες, αντί για τα 1.000 έως 1.300 mg που χρειαζόμαστε σε καθημερινή βάση).
Το ασβέστιο δεν είναι απαραίτητο μόνο για γερά οστά και δόντια, αλλά παίζει καθοριστικό ρόλο στην λειτουργία των νεύρων και των μυών, κατά την δρα Λόου.
Τι να κάνετε: Κατά μέσον όρο, πρέπει να τρώτε τρεις μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων την ημέρα (μία μερίδα είναι ένα ποτήρι γάλα ή ένας κεσές γιαούρτι ή δύο κουταλιές της σούπας παρμεζάνα ή 30 γραμμάρια γραβιέρα ή δύο λεπτές φέτες τυρί του τοστ ή 70 γραμμάρια φέτα ή 140 γραμμάρια ανθότυρο).
?λλες καλές πηγές ασβεστίου είναι το μπρόκολο, το κουνουπίδι, το λάχανο, τα μικρά ψάρια που καταναλώνονται με το κόκαλο (π.χ. γαύρος), οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, το σπανάκι, ορισμένα μεταλλικά νερά και τα εμπλουτισμένα τρόφιμα του εμπορίου.
* Ψωμί. Η συνεχής λαχτάρα για υδατάνθρακες (π.χ. ψωμί, πατάτες, ζυμαρικά) μπορεί να αποτελεί ένδειξη έλλειψης ενός αμινοξέος που λέγεται τρυπτοφάνη και είναι απαραίτητη για την παραγωγή σεροτονίνης - της χημικής ουσίας της ευεξίας, η οποίας παράγεται στον εγκέφαλο και ρυθμίζει την ψυχική διάθεση.
Οι υδατάνθρακες διευκολύνουν την μετάβαση της τρυπτοφάνης στον εγκέφαλο και έτσι μπορεί να αμβλύνουν τα συμπτώματα από την έλλειψή της, όπως την κακοδιαθεσία, το άγχος και τα προβλήματα στον ύπνο.
Τι να κάνετε: Φροντίστε να τρώτε διάσπαρτα μέσα στην ημέρα αρκετά τρόφιμα πλούσια σε τρυπτοφάνη (όπως γαλακτοκομικά, μπανάνα, βρώμη, κοτόπουλο, γαλοπούλα, αυγά, ξηρούς καρπούς). Μία έως δύο ώρες πριν τον βραδινό ύπνο, εξάλλου, φάτε ένα μικρό γεύμα με υδατάνθρακες (π.χ. ένα φρούτο ή λίγους ξηρούς καρπούς).



Πηγή : tanea.gr

Δείτε επίσης...